Bangun Tahajjud

Pernah kan, kita berangan, “Tengah malam kejap lagi nak bangun tahajjud lah.”

Tapi bila bangun, tengok-tengok dah masuk Subuh dah pun. Tiba-tiba ada satu perasaan macam frust, sedih, kecik hati, kenapalah kita tak terbangun malam tadi?

Sebenarnya, itu adalah mukadimah satu percintaan. Syukur Alhamdulillah, Allah bimbing hati kita untuk dekat denganNya.

Di luar sana berlambak-lambak orang yang tak bangun malam, Subuh pun tinggal — takde rasa apa pun. Tapi Alhamdulillah, kita ada rasa kecewa dalam hati bila tak bangun tahajjud malam tadi.

Cumanya, kena improve lagi la. Jangan salahkan orang lain. Salahkan diri sendiri. Inni kuntu minazzolimin. Apa yang kita buat waktu siang? Apa yang kita buat sebelum kita tidur? Itu semua adalah detik-detik kita menzalimi diri kita sendiri.

Kita tidur pukul 11 malam, lepas tu kita harap dapat bangun pukul 3 pagi. Besar kemungkinan kita tak boleh bangun sebab kita dah keletihan. Mungkin kita tengok tv sampai 3-4 jam. Tengok macam-macam, bercampur-campur benda baik dan benda tak baik. Itu semua boleh mengeraskan hati. Sebab itu susah nak bangun malam.

Lihat contoh kehidupan salafussoleh. Mereka jaga siang mereka, Allah jaga malam mereka. Orang yang tak boleh solat Dhuha waktu siang, tak boleh beristiqamah berzikir pada Allah waktu siang, apa jaminan dia boleh ingat pada Allah waktu dia mamai2? Sebab waktu dia sedar pun dia tak boleh push diri dia, mujahadah diri dia untuk jaga hak-hak Allah, waktu tak sedar apatah lagi.

Kadang-kadang kita cadang nak bangun pukul 5 pagi. Tapi Allah kejut kita pukul 1.30 pagi. Apa kita kata?

“Oh, awal lagi.”

Sambung tidur ‘sekejap’. Last-last pukul 5 pun tak bangun.

Sebab kita rasa perancangan kita lebih baik. Walhal, kalau kita bersangka baik dengan Allah, entah-entah Allah kejutkan kita pukul 1.30 pagi tu, sebab itulah saat paling mustajab untuk berdoa malam tu.

Jadi, tak payah letakkan sangat pukul berapa kita nak bangun. Doa mintak Allah kejutkan kita pada masa yang paling mustajab untuk berdoa. Dan bila terjaga tu, raikan baik-baik.

Ustazah Norhafizah Musa. #Usrati


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s